søndag 10. april 2011

Tidlig ultraly=abort?

Begynner å iritiere meg over denne tidlige ultralyd debaten som går i media.
Eller ikke så mye debaten som vinklingen av debaten. Selv om det gis medisinske grunner for denne ultralyd med at man kan oppdage hjertefeil og sykdommer som kan behandles tidlig og slik øke livskvaliteten til det kommende barn. Virker det som om fokuset styres til at flere kan komme til og velge bort downs barn. Nå synes jeg jo det at når noen er levedyktig så burde de få lov og leve, men samtidig så synes jeg jo også det at når det norske lovverk tilater at at man tar abort fram til uke 12 bare fordi man ikke vil ha barn. Så burde man ikke være så kritisk til at folk tar abort grunnet medisinske avik. Har vi først bestemt at abort er greit burde det ikke bli feil bare fordi folk velger bort foster med sykdommer et frisk foster burde jo være like mye verdt som et sykt foster, men mangfoldet skal vist beskyttes. Leser i aftenposten at forslaget om tidlig ultralyd behandles side om side med et om å forlenfe fristen for selvbestemt abort til uke 16. Så da har vel noen bestemt at abort og tidlig ultralyd er sammenhengende. Jeg syns ikke at fristen for selvbestem abort burde forlenges, men jeg vil ønske et vedtak om tidlig ultralyd velkommen fordi dette er første sjanse til og se liv mens livmoren enda er så liten at en doppler kanskje ikke finner noe. Når jeg mistet i fjor sommer avslørte ultrakyden jeg fikk grunnet blødning og bortfall av symptomer et foster som trolig hadde vært dødt en hel uke. Hører skrekkhistorier om folk som kommer til ordinær ultralyd i uke 18 og får beskjed om at det ikke har vært liv siden uke 6. Dette svangerskapet har jeg hørt hjertelyden en gang i uke 16 sett fosteret på ultralyd i uke 12 og 10 i tilleg kjennner jeg det bevegge seg. Hadde jeg bare vært på de vannlige kontrolene man får i forbinndelse med en graviditet ville jeg til nå kun ha fått tatt blod prøve og urin prøve hos lege alt annet ville ventet til etter ordinær ul som er sist i uke 19 for meg. Det vil si det at hvis man ikke kjenner bevegelse så må man vente 16 uker fra man oppdager at man er gravid til man i det helle tatt får bekreftelse på liv. Dette er noe som ville slitt noe enormt på syken min i hvertfall. Derfor syns jeg gravide burde få tilbud om tidlig ultralyd hvor mange som benytter seg av dette og om det blir mer selvbestemt abort av dette kan man heller se på sikt det er uansett opp til hver enkelt å ta avgjørelse om abort. Så kan de mange som går rundt og er redd for at det ikke er liv heller få bekreftet eller avkreftet at alt er som det skal.

2 kommentarer:

  1. Må bare si at jeg er fullstendig enig med deg der!
    Håper du fremdeles har det bra (og at kvalmen er litt dempet) :)

    stor klem

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg heter Marianne Eidem og er masterstudent i folkehelsevitenskap på Universitetet på Ås. Jeg skriver masteroppgaven min om tidlig ultralyd, og er interessert i å inkludere ditt blogginnlegg i min analyse. Jeg hadde satt pris på om du kunne sende meg en mail på marianne_eidem@hotmail.com, slik at jeg kan sende deg mer informasjon. Din kontaktinformasjon vil behandles konfidensielt av meg, jeg vil ikke gi navnet og e-post-adressen din videre til andre.

    SvarSlett