søndag 18. juli 2010

hjemmelagde boller

I dag fikk jeg ordentlig lyst på boller med sjokobiter.
Føler jeg fortjener litt god mat etter arbeidshelg.
Så da hev jeg i gang noen boller. Er lenge siden sist jeg lagde boller før bakte jeg bestandig når jeg var stresset elelr nervøs, men i det siste har jeg så å si aldri giddet å bake. Så i noen minuter i dag hadde jeg ikke bare en me 7 boller i ovnen.
De ble gode også. Jeg hadde spist to allerede mens min kjære satt og prøvde å ta på dem. Han klagde fælt på at de var så varme og han hadde så lyst på dem for en pingle.

Baking og stress! Før jeg dro til Australia som 17 åring hadde jeg en kveld total nedsmelting og bakke behov. Resultatet ble 4 bolle deiger 3 rundstykke deiger og 2 deiger med fylte horn.
Mamma hadde ennå igjen i frysern når jeg kom hjem greit med hjemmelaget bakverk etter 10 månder på et annet kontinent.
Når jweg var i forsen som kokke lærling valgte jeg å takle det faktum at alle gutta i troppen min skulle dimme mens jeg enda hade et år igjen der med å bake. Når du er kokke lærling og får bake nesten så mye du vil og du spør alle kompisa om de har noe de ønsker at du skal bake blir det mye baking bakte stortsett tre fire hvetedeiger og 2 kaker hver dag i 14 dager.
Hjalp sikkert ikke at jeg også ventet på eksamens resultatene etter at jeg hadde tatt gen studie kompetanse som privatist. Yay 6 år etter når jeg ble lei av å være kokk viste dette seg å være smart.

Vet ikke hva jeg gjør når jeg er stesset nå, men baking er det ikke. Trur jeg grubler mens jeg sitter for det meste. Med tanke på at jeg er litt på feil side av sjarmerende luben er det nok like greit.
Ser at jeg har fått en følger i tilleg til min skjønne bestevennine.
Siden jeg er svært nysjerig må jeg bare si hvem er du?
Har du en blogg jeg kan følge?
I morgen er bursdagen til den største av de små søte.
De små søte er mine yngre halvsøsken. De er så veldig små og har vel egentlig aldri vært spesielt søte, men underholdnings verdi har de.
Fire av de små søte er over 18 og bare en av dem er under 10. Grøss man vet man begynner og bli voksne når folk som er 8 år yngre enn seg selv er myndig.
Den eldste av disse små søte er 23 år og skal få bursdags middag her i morgen.
Da jeg spurte henne om ønsker sa hun den poteten du lager og fondant resten kunne være en overaskelse. Etter grundig tenkning ble menyen det samme som jeg altid lager.
Blomkålsuppe til forett. Biff, soppstuing, grønsaker og fylt baktpotet til hovedrett.
Og avslutning med sjokolade fondant.
Siden hun kommer til 7 og jeg jobber til 6 må jeg meppe litt i dag så det bare er å svi det av i morgen. Min kjære blir selvsagt tvunget til å hjelpe litt til siden han skal være hjemme i mogen alikavel. Og Tirsdag har jeg fri fri fri. Da skal jeg bare sløve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar